środa, 5 czerwca 2019

Eva Malá - Život na Cibulkách

Więc taka historia, że przeczytałam w czeskiej gazecie online o książce, która wyszła w niekoniecznie oficjalnym obiegu (w sensie nie ma jej w zwykłych księgarniach), a która traktuje o jednej małej części Pragi, z punktu widzenia jej mieszkanki.
Tak się złożyło, że tam byłam w zeszłym roku, stąd zainteresowanie.
Znalazłam więc w internecie namiary na autorkę, napisałam... i doszło do spotkania podczas niedawnego pobytu w Pradze.
W sumie pierwszy raz byłam z wizytą w praskim domu :)
Było bardzo miło, a pani Malá dość się dziwowała, że ktoś z zagranicy tak się Cibulkami interesuje. Obejrzałam część z fotografii, którymi jest wypełnione jej mieszkanie, a nawet dostałam wejściówki na wystawę Praga w fotografii, która aktualnie odbywa się w staromiejskim ratuszu.
Ponieważ we wcześniejszej korespondencji zgadało się o pobliskim domu, gdzie mieszkali bohaterowie filmu Pod jednym dachem, pani Eva zaprowadziła mnie tam, a nawet uwieczniła :)
Bowiem jest fotografką, a kiedyś była tenisistką, jej pierwsza książka traktuje właśnie o życiu tenisowym w czasach za komuny. Zachęcona jej powodzeniem zebrała materiały i wydała kolejną, gdzie opisała historię miejsca i nieco teraźniejszości. Dużo tam smutku, że miejscowy zabytek niszczeje, a młodzi nie są zbyt zainteresowani przeszłością. Ale i nieco nadziei, że książka przyczyni się do wzrostu zainteresowania - zresztą to już drugie jej wydanie, bo pierwsze błyskawicznie się rozeszło.



Początek:
Koniec:

Wyd. Chytrý kopec & Aleš Prstek, Olomouc 2019, 128 stron
Z własnej półki (kupione 20 maja 2019 roku za 300 koron)
Przeczytałam 4 czerwca 2019 roku

2 komentarze:

  1. A gdzie ta Twoja fotka na Cebulkach?😁
    Agata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oto jest pytanie... pewnie gdzieś w poczcie mailowej z maja 2019 😁

      Usuń