środa, 25 marca 2015

Edmund Niziurski - Lalu Koncewicz, broda i miłość

Przyszła kolej na trzecie spotkanie z twórczością Edmunda Niziurskiego. Znów musiałam się udać do biblioteki. Tak naprawdę na trzecim miejscu w spisie twórczości dla młodzieży tego autora stoi zbiór opowiadań Lizus z 1956 roku, ale cóż, introuvable. Wobec tego sięgnęłam po kolejną pozycję i właściwie trochę się przejechałam, bo owszem, opowiadanie Lalu Koncewicz, broda i miłość ukazało się drukiem w 1959 roku, ale to, co znalazłam w bibliotece pod takim tytułem to wydanie z 2001 roku kilku opowiadań późniejszych, nie datowanych zresztą.

Naiwnie myślałam, że to reedycja wydania z 1959 roku, dopiero zastanowił mnie opis na okładce:
Jak to najbardziej znanych? Wtedy?? W 1959 roku?? No i dokopałam się prawdy - machnęłam się z chronologią.
Dodatkowo zdziwiło mnie, że znam te opowiadania. Teraz studiuję spis dorobku Niziurskiego i wychodzi mi na to, że opowiadania te były powtarzane w kilku zbiorach: Jutro klasówka, Opowiadania, Trzynasty występek. Pomieszanie z poplątaniem czyli cicer cum caule.
Oto ich spis:
Po poprzednich pozycjach tu już mamy wreszcie do czynienia z charakterystycznym stylem Niziurskiego. Młodzieżowy język, konflikty między uczniami, nieporozumienia z dorosłymi, niewyżyta chęć przygód, pierwsze miłości, niesprzewierzanie się zasadom i koszty takiego postępowania, nagłe dostrzeganie człowieka w nauczycielu... to wszystko, czym żyją na co dzień młodzi ludzie i co zapewniło utworom Niziurskiego nieprzemijającą popularność.

Początek:
i koniec:


Wyd. Zielona Sowa Kraków 2001, 166 stron
Z biblioteki na Rajskiej
Przeczytałam 22 marca 2015 roku



W TYM TYGODNIU OGLĄDAM
1/ film rosyjski MIECZTY IDIOTA (Мечты идиота), reż. Wasilij Piczul, 1993
Na YT w całości:


Według powieści Złote cielę Ilfa i Pietrowa. Nie spodziewam się za wiele (dobrego), bo ogólnie rzecz biorąc rosyjskie kino lat 90-tych to straszne puchy były, no ale oglądam ze względu na Stanisława Liubszina.

2/ film polski TRUDNA MIŁOŚĆ, reż. Stanisław Różewicz, 1953
Na YT fragment między innymi filmami z 1953 roku:


W 3. tomie Historii filmu polskiego:
przeczytałam:
Nawet chciałam tę nowelę Bratnego przeczytać, ale nigdzie nie ma :(

3/ film czeski BŁYSK NADZIEI (Naděje), reż. Karel Kachyňa, 1963
Nie ma nic na YT :(

Na portalu czeskim csfd.cz znalazłam taki opis:
Syrový příběh líčí osudy dvou životních ztroskotanců, mravně nahlodaného alkoholika a prostitutky, kteří se po mnoha karambolech a ubližování sblíží... Pošmourné prostředí velkého průmyslového podniku, výborně souznějící s laděním příběhu, a vynikající herecké výkony činí z tohoto snínku pozoruhodnou výpověď i nyní.
I rzeczywiście - to historia spotkania dwojga rozbitków życiowych, na ponurym tle wielkiego zakładu przemysłowego. Świetny film! Kachyňa nie zawodzi, cieszę się, że odkryłam dla siebie tego reżysera i tyle jeszcze przede mną jego filmów do obejrzenia. Jakieś chyba ze dwadzieścia :)

4/ film japoński, niemy DNI MŁODOŚCI (Gakusei romance: Wakaki hi), reż. Yasujirô Ozu, Japonia 1929
Na YT w całości:


Watanabe i Yamamoto są przyjaciółmi ze studiów i oboje darzą uczuciem młodą kobietę o imieniu Chieko. Każdy z nich próbuje na swój sposób przekonać do siebie dziewczynę, ale ich próby kończą się porażką. Rok później panowie wybierają się razem z przyjaciółmi z roku do ośrodka narciarskiego, gdzie ponownie spotykają Chieko. Okazuje się, iż dziewczyna wybrała się tam, by zostać zeswataną z przewodniczącym ich klubu narciarskiego.

5/ historia kina - druga płyta z serii EDISON - THE INVENTION OF THE MOVIES, lata 1904-1907
Na przykład ten - How a French Nobleman Got a Wife Through the New York Herald Personal Columns:


6/ z nowości film izraelski PLAOT z 2013 roku, reż. Avi Nesher
Angielski tytuł THE WONDERS. Trailer:


Na imdb napisali:
The complex relationship between a Jerusalem street artist and a mysterious, modern-day prophet being held prisoner in an abandoned apartment across the alleyway.



4 komentarze:

  1. Nie byłbym taki pewny co do nieprzemijającej wartości książek Niziurskiego, mimo że na nich się wychowałem i identyfikowałem się z ich bohaterami. Inne czasy, inne realia, chociaż na swoim podwórku ciągle widzę chłopców biegających z mieczami i łukami :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę, że wypożyczają w bibliotekach :) choć też miałam chwilę wahania, gdy to napisałam :)

      Usuń
    2. Jaka miła niespodzianka, a może i nie taka duża bo chyba "Sposób na Alcybiadesa" jest lekturą więc dziatwa jest odgórnie zdopingowana do lektury i mimowolnie zaszczepiona Niziurskim :-)

      Usuń
    3. Na coś się te lektury przydają, okazuje się :)

      Usuń