niedziela, 31 maja 2020

Mark Miodownik - W rzeczy samej

W taki dzień jak dziś - niedziela, leje, za oknem (i w związku z tym i w mieszkaniu) ciemno jak w..., dobra, mniejsza o to - nic, tylko zaszyć się w łóżku z książką. Tak też zrobiłam zaraz po śniadaniu i dzięki temu skończyłam kolejną pozycję do oddania w bibliotece. W sumie mnie to wkurza, że tak nabrałam tych książek i teraz muszę oddawać :) Chyba myślałam, że dłużej potrwa sytuacja totalnego siedzenia w domu... ale tego przecież żadna gospodarka nie wytrzyma.



Książka okazała się bardzo interesująca - aczkolwiek połowy tekstu nie rozumiałam. Ilekroć zaczyna być mowa o komórkach, atomach, wiązaniach i reakcjach, mój mózg się po prostu wyłącza :) Ale za to autor ma dar ciekawego wprowadzenia w temat, zawsze jakąś osobistą historią, no i przede wszystkim umie pewne sprawy wyjaśnić przystępnie. Nawet sobie postanowiłam niektóre strony sfotografować ku pamięci, choć nie dziś przez te ciemności egipskie. A' propos egipskie. Miodownik pisze na przykład o tym, jak sobie w dzieciństwie złamał nogę i jak w starożytnym Egipcie radzono sobie z usztywnianiem kończyn w takich wypadkach, a na czym polega gipsowanie dziś. Ale mam nadzieję, że nigdy na własnej skórze się o tym nie będę musiała przekonać. Choć rozdział o protezach stawu biodrowego kto wie, czy mnie kiedyś nie będzie dotyczył, jak tylu staruszków... Klarownie też wytłumaczył, dlaczego postęp medycyny pozwala żyć w coraz lepszej kondycji, ale nie zapobiega starzeniu się ciała i w konsekwencji śmierci ;)
Otóż nasze ciągle odnawiające się komórki niedokładnie odbudowują odziedziczoną tkankę w każdej generacji, przez co mnożą się wady i niedoskonałości. Te wady są z kolei przekazywane kolejnym pokoleniom komórek. I tak dalej. Autor porównuje to do zabawy w głuchy telefon. W rezultacie moje x-letnie ciało składa się co prawda nie z tak starych komórek jak ja, tylko z nowych - ale coraz bardziej zdefektowanych.

Początek:
Koniec:

Wyd. Karakter Kraków 2016, 291 stron
Tytuł oryginalny: Stuff Matters. The Strange Stories of the Marvellous Materials That Shape Our Man-Made World
Przełożył: Dariusz Żukowski
Z biblioteki
Przeczytałam 31 maja 2020 roku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz