piątek, 11 sierpnia 2023

Maria Terlikowska - Do widzenia - dzień dobry + PRAGA piątek

 

Co tym razem? Maciek wpada w rozpacz, bo jego najlepszy kumpel Tomek (i jednocześnie sąsiad zza ściany) wyjechał z rodziną do Afryki. Po tygodniu dowiaduje się, że na ich miejsce wprowadzają się dwaj bracia-bliźniacy, baaaardzo opaleni. Akuratnie wrócili z rodzicami z Nigerii. A ponieważ świat jest mały, okazuje się, że znają Tomka, bo jego tata będzie pracował na miejscu ich taty. No, to teraz Maciek ma nowych przyjaciół 😁

Początek:


Koniec:

Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 1984

Seria: Poczytaj mi mamo

Z własnej półki

Przeczytałam 11 sierpnia 2023 roku


Praga, dzień ósmy

Chłop żywemu nie przepuści, do przyszłego roku zapomniałabym o tym morderstwie gajowego, nie będę czekać - wybrałam się więc dziś do lasu (Věra będzie zła, że sama pojechałam, ale ona dziś nie mogła, bo u synowej za Pragą produkuje wypieki na jakiś svátek - kto wie, może mi jutro do pociągu jakieś przywiezie?). Ale po drodze oczywiście pudełko z książkami po 10 koron. Nigdy nie słyszałam o tym Westlake'u, ale to ma być powieść humorystyczna z kryminalną intrygą, to biere i jeszcze taka fajna ilustracja na okładce! Do lasu jechałam pociągiem i znów spróbowałam złapać trzy kondygnacje Miejskiego słonia na jednym zdjęciu. O taki parking dla rowerów postulowałam w naszej spółdzielni mieszkaniowej, ale odpowiedziano mi, że w ogóle już nie ma pieniędzy na zwykły stojak przed moją klatką, a na takie luksusy to nigdy nie będzie.

A na stacji docelowej wielki zawód. Tam kiedyś było tak fajnie, kanapy, fotele, biblioteczka... została tylko biblioteczka właśnie. Poszłam się wypytać pana w kasie biletowej, co się to stało, czy to covid znowu załatwił czy co.

- Ludzie. Ludzie jak świnie, nie dbają o nic, brudzą,  niszczą. Tacy u nas ludzie są.

Zapewniłam go, że tacy są wszędzie, u nas też, ale to go nie pocieszyło.





Wbrew pewnym obawom pomnik zamordowanego gajowego znalazłam, więc zacieram rączki, że kiedyś popełnię wpis na praskim blogu o tej historii, a czy w bonusie przywiozłam sobie do domu jakieś kleszcze, to się okaże. W lesie przyjemnie, kiedy ja ostatni raz w lesie byłam, brakuje mi tego... choć z lekkim strachem (czy mnie kto nie napadnie 🤣). I wysikać się można było w plenerze 🤣


Oczywiście nie obeszło się bez łupu książkowego z tej biblioteczki. Liczę teraz i liczę moje zdobycze i kwiczę... dobra, dość tej poezji... wychodzi, że jest ich 17, więc wcale nie tak tragicznie 😂

A gdy czekałam na pociąg powrotny przypomniałam sobie, że kiedyś byłyśmy z Psiapsiółą z Daleka na jednej z wcześniejszych stacji - jest tam późnoromański wiejski kościółek - ale ha ha padało. Dziś nie pada, no to wysiadłam. I o dziwo nawet był otwarty - to znaczy otwarte wejście, a dalej krata, ale to i tak sukces. Żeby obejrzeć freski uwaga z XIII wieku w prezbiterium, to jednak trzeba się zjawić w porze mszy... W planie było wracać tym samym pociągiem (kursują na tej trasie co pół godziny), ale patrzę - przystanek autobusu 181, który zmierza na stację metra Opatov. A tam jadłam poprzednim razem ten smaczny kapuśniak 😁 No to dawaj zwiedzać autobusem tę trasę!



A teraz się zastanawiam, kto mnie obrobił z 20 koron - zaznaczam, że zawsze mi się wszystko zgadza, a tu nagle brakuje 😉 I wychodzi mi na to, że to pani w barze z kapuśniakiem, bo gdy jadłam, słyszałam za plecami, jak się jakiś człowiek upominał o źle wydaną resztę i ona przeprosiła. Coś mi się wydaje, że kobitka se tak dorabia do pensyjki. A ja nigdy tutaj nie liczę wydawanych drobnych (bo mnie to przerasta 😂).

A o 17.00 miałam ostatnią wycieczkę. Nie dość, że poszłam na miejsce zbiórki z zapasem, to jeszcze o tej piątej nikogo nie było i się okropnie zdenerwowałam, no co - odwołali czy co, a ja nic nie wiem. Sprawdzam trzy razy na wydruku, gdzie spotkanie, wszystko się zgadza. W końcu dostrzegam pewien drobiazg - godzinę. Mianowicie 17.30... ja to jestem tuman. Z nudów studiowałam turystów.



Tak też w mieście można 🤮








Miałam jeszcze taki plan(ik), że na koniec przepłynę rzekę, bo przecież ani razu podczas tego pobytu nie płynęłam, tradycji trzeba dotrzymywać. No, ale skoro to się przesunęło o pół godziny, straciłam nadzieję. I nie bez racji, bo gdyśmy skończyli, już mi się nic nie chciało. Pewnie dlatego, że beznadziejny ten spacer był. Zamiast przewodniczki przyszedł inny pan i nie wiem, czy był z łapanki czy co, bo wyraźnie "szył". Temat wycieczki był Przejścia i uliczki Starego Miasta i miałam nadzieję, że poznam jakiś nowy dla mnie skrót. Nic z tych rzeczy, wszystko znane, a dziadek wypełniał czas wszystkim, co mu do głowy przyszło. Ale nie ma tego złego... teraz już przynajmniej wiem, żeby nigdy nie kupować wycieczki z nim, bo wiem, jak się nazywa 😂 A drugi "zysk" z tego spaceru to mocne postanowienie, żeby już nigdy nie pchać się tam, gdzie istnieje choćby cień podejrzenia, że będę wiedzieć na dany temat niewiele mniej od przewodnika. Od tej pory tylko tam, gdzie jeszcze w ogóle nie byłam! Mają takie w najbliższym czasie, jak najbardziej:

Nouzová kolonie Kotlaska,

Zelená zákoutí pražského Zahradního Města,

Zbraslav rozmarná i vznešená

Tyle że już po moim wyjeździe.

No nic, nie będziemy płakać, człowiek się całe życie uczy. Przynajmniej przechodziliśmy obok pewnej ciekawostki, którą miałam zapisaną w zeszyciku, a jakoś tam wcześniej nie dotarłam (drugie zdjęcie) 😁


 

Praga gotowa do jutrzejszej Prague Pride.

A ja - prawie gotowa na powrót do domu. Znaczy nie że spakowana, ale myślami już trochę TAM. I pełna postanowień na przyszłość.


16 komentarzy:

  1. Tyle zachodu, a ten pomnik gajowego taki se :D

    Muszę się któregoś dnia wybrać sprawdzić, jak u mnie wygląda dworcowa biblioteczka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jaki miał być stary kamienny pomnik stojący w lesie od 1880 roku? 😂

      W ogóle nie wiem, czy u nas na stacji jest takowa. Nigdy nie widziałam. Trzeba by spytać Szyszkodara 😁

      Usuń
    2. U mnie rok przed pandemią postawili w mieście trzy regały do bookcrossingu - w holu urzędu miejskiego, w fili biblioteki i jeden właśnie na dworcu. Jak ostatnio sprawdzałem ten dworcowy, to sam chłam tam był, stare podręczniki i inna taka makulatura.

      Usuń
    3. Tak właśnie często jest - że stare podręczniki. Żeby to chociaż z jakiegoś punktu widzenia interesujące, ale nie, po prostu podręczniki do chemii czy religii, których się już nie używa, bo wyszły nowe. Ci, co je tam zostawili, myślą chyba, że książka, obojętnie jaka, jest święta i nie można jej wyrzucić do śmieci...

      Usuń
    4. Nie wiem co takie osoby myślą, podejrzewam, że nic, albo że to wręcz jacyś wrogowie takich regałów, bo na tamtym moim jest wywieszka z wyraźną prośbą żeby podręczników nie zostawiać :D

      A ten szacunek dla książki jako przedmiotu odchodzi niestety wraz z pokoleniem mojej babki i naszych rodziców. Więc spoko luz, za chwilę nie będzie cię już to irytowało :P

      I skoro już się tu pojawiłem - nie wiem, co niestosownego widzisz w takich miniszortach, jak u tego chłopca na ulicy. Dziewczyny równie często noszą takie krótkie.

      Usuń
    5. Nic niestosownego, pod warunkiem, że w Chałupach. Ogólnie w miejscowościach wczasowych w sezonie jeszcze to można ścierpieć, choć za komuny na wczasach FWP uczulano, żeby nie pojawiać się na posiłkach w negliżu...

      Usuń
    6. No przecież nic mu tam chyba z tych majtek nie wystawało? :D Na zdjęciu przynajmniej niczego nie widać.

      Usuń
    7. Ach, miałoby jeszcze coś wystawać? 😉 Szanujmy się!

      Usuń
  2. szybko zlecialo. Ja ostatnio mam pasje czytania ksiazek dla dzieci autorstwa Olivera Jeffersa i te zdjecia turystow pasuja bardzo do jego tekstu "my wszyscy mozemy wygladac inaczej, zachowywac sie inaczej i brzmiec inaczej, ale nie daj sie zwiesc, wszyscy jestesmy ludzmi". Bezpiecznej podrozy. artdeco

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak sobie myślałam czekając tam i patrząc na tych ludzi... Pełno turystów, nie cierpię takich miejsc, a ja to kto, nie turystka w tym mieście? Czym się niby różnię?

      Jako ta głupia już od piątej nie śpię. Ale grunt, że ANI RAZU MNIE TU GŁOWA NIE BOLAŁA. To jest jakiś cud (albo brak napinki) - nigdy się jeszcze tak nie zdarzyło. Zawsze przywożę sobie zapas Magicznych Tabletek po jednej na każdy dzień, a tym razem odwożę w całości 😂 No nic, przyjdzie wrzesień i Fabryka, będą jak znalazł 😁

      Usuń
  3. Jak mowia : wszystko co dobre kiedys sie konczy.
    Wyglada ze mialas wspanialy pobyt, w dodatku bez bolu glowy - z pewnoscia Cie odnowil, zadowolil. Bedziesz dobrze wspominac a co widzialas tego Ci nikt nie odbierze.
    Ilez Ty masz energii i ciekawosci swiata!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem bardzo pozytywnie zaskoczona dwiema sprawami:
      - że nie miałam migreny właśnie, ani razu
      - że podróż powrotna była wręcz idealna, jeszcze nigdy tak lekko jej nie zniosłam
      😀
      A deszczową i zimną pogodę przypisuję temu, że to był mój TRZYNASTY pobyt w Pradze 😂

      Usuń
  4. Co mogę napisać? każda Twoja relacja z Pragi jest mega ciekawa, może wydaj książkę?
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  5. BBM: To chyba poznałaś już Pragę od podszewki?… Co to znaczy prawdziwa miłość!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To się tylko tak wydaje, że poznałam 😂 Będę poznawać dalej!

      Usuń