piątek, 28 lutego 2020

Robert Cave - Przewodnik po tajemnicach nauki


Tej książki nie zamawiałam, dostrzegłam ją na półce przy odbiorze innej i się zaciekawiłam. Jestem rpzecież kompletne nemo, jeśli chodzi o sprawy naukowe. Jednakże nie posunęłam się zbytnio do przodu :)
To są kilkuzdaniowe opisy rozmaitych eksperymentów, czasem niestety kompletnie dla mnie nieczytelne. A czasem błeee, wywołujące obrzydzenie. Albo litość dla królików doświadczalnych. Jak w przypadku tych piesków, które pan doktor pozbawiał tylnej części ciała, a przednią przyszywał na karku większego psa. No, ja wiem, że nauka wymaga poświęceń i najróżniejszych prób...

Za to podobał mi się eksperyment psychologiczny z gorylem, polegający na tym, że ochotnicy mieli oglądać minutowe video, gdzie dwie drużyny graczy podawały sobie piłkę, każda w obrębie swojej ekipy. Jedni mieli białe koszulki, inni czarne. Zadaniem ochotników było zliczenie, ile razy przerzucono piłkę w obrębie białej drużyny. Policzyli, dumni z siebie, że 15 razy, a na pytanie o czarnego goryla, który pojawił się na 9 sekund wśród graczy - ogólna konsternacja. Nie zauważyli, skoncentrowani na białych koszulkach. Chodziło o wykazanie, że nie dostrzegamy niespodziewanego wydarzenia, jeśli jesteśmy skupieni na obserwacji czegoś innego.
Rychtyk o mnie :)






Wyd. ARKADY Warszawa 2017, 224 strony
Tytuł oryginalny: Why It's Not All Rocket Science
Przełożyła: Ewa Romkowska
Z biblioteki
Przeczytałam 27 lutego 2020 roku

NAJNOWSZE NABYTKI
Przyszły wczoraj nowe/stare książeczki z antykwariatu w Pradze :)
Jak widać, nie ograniczam się specjalnie w tym zakresie (18 sztuk). No, ale przecież ostatnio zrobiłam na nie miejsce!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz